Koncert „Vivaldi inaczej” to świeże i autorskie spojrzenie na dzieło „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego. Usłyszymy ten utwór w zupełnie nowej interpretacji, wzbogacony recytacjami sonetów samego Antonia Vivaldiego i tekstami Agnieszki Osieckiej o porach roku.
Zapraszamy na tę niezwykłą podróż w świat żywiołów, emocji i melancholii balansujących na krawędziach klasyki, orientu, minimalu i otwartej improwizacji. W muzykę Vivaldiego wprowadzą nas Anna Wandtke (skrzypce), Piotr Kopietz (akordeon), Jacek Małachowski (akordeon) i Sebastian Wypych (kontrabas, recytacja, kierownictwo artystyczne) oraz orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara.
Wystąpią:
Anna Wandtke – skrzypce
Piotr Kopietz – akordeon
Jacek Małachowski – akordeon
Sebastian Wypych – kontrabas, recytacje, kierownictwo artystyczne
Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
Koncert – „Vivaldi inaczej”
27 maja 2022 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
Bilety 40/35/30(S) zł
Anna Wandtke
Anna Wandtke – skrzypaczka, solistka, kameralistka, kompozytorka, organizator wydarzeń kulturalnych. W 2018 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie jako adiunkt prowadzi swoją klasę skrzypiec. Anna Wandtke to skrzypaczka, o niezwykle wyrazistej osobowości muzycznej. Jej grę charakteryzuje ogromna wrażliwość muzyczna, głęboka ekspresja wyrazu. Dzięki wyjątkowemu podejściu do brzmienia insrumentu oraz błyskotliwej, wirtuozowskiej technice Artystka z imponującą swobodą realizuje idee muzyczne, prowadząc słuchacza poprzez płynną narrację muzyczną w świat wyjątkowych dźwięków z kręgu nie tylko muzyki klasycznej, ale i nierzadko fuzji z jazzem, flamenco, muzyką world.
Jako solistka występowała z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. Jako muzyk – kameralista, współpracowała z SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern, gdzie nagrywała dla niemieckiej rozgłośni radiowej SWR 2. Była członkiem Międzynarodowej UBS Verbier Festival Orchestra, pod dyrekcją James’a Levine’a, gdzie współpracowała z takimi artystami jak: James Levine, Kurt Masur, Paavo Jarvi, Chick Corea, Gidon Kremer, Vadim Repin, Mscislaw Rostropowicz, Evgeny Kissin, Maxim Vengerov, Nigel Kennedy oraz innymi, którzy związani są z wytwórnią płytową „Deutsche Gramophon”, a której szef – Martin Engstroem jest naczelnym dyrektorem Verbier Festival. Była również członkiem międzynarodowej orkiestry kameralnej Maxima Vengerova. Zespół ten współpracował z wytwórnią EMI.
W roku 2016 Artystka wydała swą debiutancką płytę „VIOLIN SOUL” (DUX), w której gościnnie wystąpił sam Roby Lakatos – wybitny wirtuoz skrzypiec. Wystąpili również członkowie The New Art Ensemble (Mirosław Feldgebel, Agnieszka Panasiuk, Grzegorz Lalek, Agata Słowikowska, Igor Kabalewski, Tomasz Błaszczak oraz Sebastian Wypych). W roku 2018 Anna Wandtke wydała kolejny album „WANDTKE PLAYS POLISH” (REQUIEM RECORDS). Towarzyszą jej: Mirosław Feldgebel, Paweł Sommer (forteian), Sebastian Wypych (kontrabas). W roku 2019 powstał album „AVARP PROLOGUE”, gdzie wspólnie z Agnieszką Panasiuk ( fortepian) oraz Pawłem Panasiukiem (wiolonczela) nagrali utwory kompozytorów islandzkich. W roku 2021 powstała kolejna płyta „POLDOWSKI CREATIONS”. Dzieła znajdujące się na tym krążku to kompozycje Regine Poldowski – córki Henryka Wieniawskiego. Artystce towarzyszą Mirosław Feldgebel (fortepian) oraz Aneta Łukaszewicz (mezzosopran). Artystka jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jej uczniowie oraz studenci zdobywają liczne nagrody na czołowych konkursach krajowych i międzynarodowych.
Działalność pedagogiczna Anny Wandtke opiera się nie tylko na lekcjach indywidualnych – student / nauczyciel, ale i edukacji interdyscyplinarnej. Artystka zaprasza studentów swojej klasy do cyklicznych zajęć „Czas na sztukę – Time For Ar”, podczas których w ramach danej epoki, studenci wspólne z Anną Wandtke słuchają muzyki, oglądają i komentują sztukę malarstwa, architektury, czytają, analizują literaturę oraz rozmawiają o stylistyce kompozytorskiej. Niewątpliwą wartością tych spotkań jest twórcza inspiracja i motywacja studentów, pozytywnie wpływająca na holistyczne, wielowarstwowe postrzeganie przez nich muzyki, stylu, epoki. Poza tym, w ramach „Time For Art”, prowadzonych przez Annę Wandtke, jej studenci uczestniczą w indywidualnych i grupowych wykładach oraz praktycznych ćwiczeniach dotyczących rozwoju zawodowego, walki z tremą, planowania drogi artystycznej, wyznaczania celu zawodowego i budowania marki artysty. Sama Anna Wandtke twierdzi, iż to studenci i uczniowie są jej motorem do działania i od nich czerpie inspiracje do twórczych i kreatywnych pomysłów muzycznej edukacji. Skrzypaczka prowadzi liczne warsztaty dla artystów, prowadząc wykłady motywacyjne, lekcje skrzypiec oraz spotkania metoringowo-coachingowe.
Piotr Kopietz
Piotr Kopietz – multiinstrumentalista, aranżer, kompozytor.
Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie akordeonu. Swoje umiejętności wykonawcze doskonalił podczas stypendium na Uniwersytecie Muzycznym w Grazu (Austria). Ukończył również studia podyplomowe w zakresie zarządzania kulturą na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Należy do grona kilku muzyków w Polsce grających na narodowym instrumencie argentyńskim – bandoneonie oraz jest jednym z niewielu artystów koncertujących na niezwykle rzadkim instrumencie – francuskiej akordinie.
Jest laureatem kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Koncertuje solo, w zespołach kameralnych oraz z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce i poza jej granicami.
Jest twórcą i kierownikiem artystycznym kilkunastu zespołów i projektów muzycznych. Jako artysta sesyjny nagrywa muzykę klasyczną i rozrywkową dla radia, telewizji, teatru i filmu. Jako solista-akordeonista współpracował ze zdobywcą Oskara, Janem A.P. Kaczmarkiem, nagrywając muzykę kompozytora.
Jako aranżer współpracował z takimi zespołami i artystami jak: Kayah, Kuba Badach, Katarzyna Cerekwicka, Anna Karwan, Lala Czaplicka, Orkiestra Adria, Gang Tango, Sentido, Retro Orchestra, Duo Fortecello, Filharmonia Zielonogórska.
W dziedzinie kompozycji szczególnie bliska jest mu filmowa i teatralna muzyka ilustracyjna oraz szeroka pojęta „world music”. Wybitny brazylijski artysta i dyrygent, Jose Maria Florencio powiedział o nim: „…[dzięki twórczości Piotra Kopietza] Polska zaczyna być miejscem, gdzie kompozycje na bandoneon i tango powstają na poziomie co najmniej tak wspaniałym, jak na poziomie samego Astora Piazzolli. Mamy fantastycznego kompozytora…”.
Jacek Małachowski
Jacek Małachowski (ur. 1983 r.) – akordeonista, kameralista, pedagog.
Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu prof. Jerzego Jurka. Swoje umiejętności doskonalił również pod kierunkiem m.in. Jurija Szyszkina, Miki Vayrynena, Fridriecha Lipsa, Vladimira Murzy, Alexandra Dmitriewa.
Dwukrotny Stypendysta Prezesa Rady Ministrów oraz fundacji J & S Pro Bono Poloniae.
Ważniejsze osiągnięcia konkursowe:
– Międzynarodowy Festiwal Akordeonowy, Przemyśl 2000 – I miejsce
– Mławski Festiwal Akordeonowy 2001, 2003, 2004, 2005 – I miejsce
– Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy, Castelfidardo 2004 – IV miejsce
– Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy, Klingenthall 2007 – III miejsce i Nagroda Specjalna Radia Niemieckiego MDR Figaro za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego
– Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy, Gdańsk 2005 – III miejsce
– Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy, Chełm 2007 – I miejsce
Działalność artystyczna:
– Warszawski Kwintet Akordeonowy (od 2010)
– Warszawski Duet Akordeonowy (od 2008)
– Estrada Kameralna Filharmonii Narodowej (od 2008)
– koncerty solowe, współpraca z zespołami i orkiestrami jako muzyk sesyjny, nagrania dla Polskiego Radia, ogólnopolskich i lokalnych stacji telewizyjnych.
Sebastian Wypych
Sebastian Wypych – kontrabasista, solista, kameralista, pedagog, kompozytor, organizator, doktor sztuk muzycznych, pomysłodawca wielu projektów artystycznych, w tym także festiwali muzycznych, podróżnik, skipper / żeglarz.
Laureat wielu prestiżowych nagród na konkursach i festiwalach muzycznych w Polsce i zagranicą.
Jako muzyk kameralista i solista współpracował z wieloma zespołami oraz orkiestrami w kraju i za granicą – między innymi z Orkiestrą Kameralną „Wratislavia” Jana Staniendy, „Concerto Avenna” Andrzeja Mysińskiego, „Sinfonia Varsovia”, „Sinfonietta Cracovia”, czy Prima Vista. Jako solista występował z orkiestrami: Concerto Avenna, Mała Filharmonia, Sinfonietta Cracovia, The New Art Ensemble, Vladymirska Orkiestra Kameralna, czy Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej. W roli solisty występował też z tak znakomitymi artystami jak; Robert Kabara, Tytus Wojnowicz, Piotr Stefaniak, Roby Lakatos, czy Dmitrij Sitkowietzki. Jako kierownik artystyczny oraz dyrygent współpracował z orkiestrami : Sinfonietta Cracovia, Capella Bydgosiensis, Filharmonia Rzeszowska, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, The New Art Ensemble, Polska Filharmonia Bałtycka, Gdynia Sinfonia, St. Christoph Chamber Orchestra z Wilna, czy Sinfonia Varsovia. Współpracuje z czołowymi zespołami interpretującymi muzykę dawną, a w tym Il Tempo Agaty Sapiechy , Narol Baroque Władysława Kłosiewicza, Esentia Musica Tytusa Wojnowicza. Współzałożyciel i menedżer zespołu L’Ensemble Hyacinthus, którego solistką jest Ewa Małas-Godlewska z programem p.t. „La Farinella”. W latach 2000-2010, był członkiem The UBS Verbier Festival Orchestra Jamesa Levine’a oraz The UBS Verbier Chamber Orchestra, gdzie pelnił funkcję koncertmistrza grupy kontrabasów, współpracując z takimi dyrygentami jak; James Levine, Kurt Masur, Zubin Mehta, Valery Gergiev, Yuri Temirkanov, Neme Yarvi, Pavo Yarvi, Kent Nagano i wielu innymi. Jest współzałożycielem zespołów „Kameleon”, który współpracuje z wieloma czołowymi, polskimi aktorami i teatrami oraz zespołu TANGATA QUINTET, specjalizującego się w muzyce tangowej, a szczególnie w twórczości Astora Piazzolli, współpracując z solistą ‒ Krzysztofem Jakowiczem. W latach ubiegłych kontrabasista i menadżer zespołu Machina del Tango współpracującego ze słynną śpiewaczką Susanną Moncayo oraz Anną Dereszowską. Na gruncie muzyki, eksperymentuje, łącząc muzykę klasyczną z elektroniczną, oraz wieloma stylami sztuki muzycznej. Kontrabasista The UBS Chamber Orchestra, gdzie współpracował ze skrzypkiem i dyrygentem – Maximem Vengerovem z którym dokonał nagrań koncertów skrzypcowych W.A.Mozarta dla wytwórni EMI. Współpracował także z solistami;Joshua Bell, Lang Lang, Leonidas Kavakos, Misha Mayski, Dimitri Sitkovetsky, czy Gabor Takas. Założyciel i szef artystyczny THE NEW ART ENSEMBLE. Pomysłodawca i szef artystyczny projektu „Tanga Świata” do którego zaprosił światowej sławy solistę – skrzypka ‒ Robiego Lakatosa. Dokonał licznych nagrań dla wytwórni : Polskie Nagrania, DUX, Art Zone, Swiss Romande, Pomaton, RMF Classic, Alchemik, Polskie Radio, Telewizja Polska, czy EMI. Jest zapraszany jako wykładowca na Międzynarodowe Kursy Interpretacji Muzycznej ‒ Nowy Sącz, Bałoszyce, Łomża, Pasym. W latach 2008-2011 prowadził klasę kontrabasu w Akademii Muzycznej w Gdańsku, a w latach 2012 – 2016 prowadził działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w specjalności gra na kontrabasie w klasie Prof. Andrzeja Mysińskiego, gdzie w roku 2016 obronił tytuł Doktora Sztuk Muzycznych w specjalności: gra na kontrabasie.
Od 2018 prowadzi działalność pedagogiczną w klasie kontrabasu Akademii Muzycznej w Łodzi.
W 2012 roku ze skrzypaczką Anna Wandtkę dokonał polskiego prawykonania dzieła Krzysztofa Pendereckiego „Duo Concertante” na skrzypce i kontrabas.
W 2021 roku ze skrzypkiem Maciejem Łabeckim dokonał prawykonania Koncertu w formie tańca Ignacego Zalewskiego na skrzypce, kontrabas i orkiestrę w Filharmonii Łódzkiej.
Prowadzi bardzo żywą działalność koncertową, jako solista i kameralista oraz organizacyjną i producencką.
Działalność impresaryjną i organizacyjną prowadzi od 2007 roku kierując, jako CEO działaniami biura koncertowego Best-Art Concept / www.bestartconcept.com/. Współzałożyciel i Wiceprezes Stowarzyszenia „HUMANA ARS MUSICA”.
W latach 2012-2017 roku związany z Warszawską Operą Kameralną jako Kierownik Artystyczny Pionu Opera/Off.
Pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwali:
– PIĘKNY BRZEG SZTUKI
– WISŁOSTRADA SZTUKI
– DIASPORA World Jewish Culture Festival
Na gruncie festiwali powołał do życia eksperymentalne projekty:
– TRASH ORCHESTRA – muzyka śmieci
– ethn/o/pera – historia głosu ludzkiego
a także orkiestrę smyczkową – L’Orchestre du Joli Bord z którą do współpracy zaprosił Maestro Jerzego Maksymiuka, SawarS Tango Orquesta, a także Gang Tango.
W 2017 roku nagrał, wyprodukował i wydał prestiżową oficyną Requiem Records swój autorski i solowy album „DIRECTIONS” z pogranicza klasyki, otwartej improwizacji, minimal music i ethno do którego zaprosił znakomitych artystów:
Jemeńską wokalistkę – Rasm Al-Mashan i mistrza kory z Gambii – Bube Badije – Kuyateh.
W 2022 roku odbędzie się premiera kolejnej autorskiej płyty „POLSKA ENTER”, która jest zbiorem nagranych przez Sebastiana Wypycha ludowych pieśni a’capella rożnych regionów polski z autorską muzyką skomponowaną i wykonaną na specjalnie przebudowanym 6-strunowym kontrabasie, autorskiej koncepcji Sebastiana Wypycha.
W 2021 roku Sebastian Wypych dokonał nagrania autorskiego albumu TANGA ŚWIATA z udziałem założonego przez siebie i prowadzonego zespołu GANG TANGO oraz zaproszonego solisty, światowej sławy skrzypka – Robiego Lakatosa / www.gangtango.pl
Podczas pandemii powołał do życia i prowadził swój autorski program muzyczny na FB – DOMÓWKA KULTURY w którym przeprowadzał wywiady, przybliżał postaci świata kultury sztuki z którymi współpracował i prezentował ich muzykę, a należy wymienić m.in.:
– Leszek Możdżer
– Atom String Quartet
– Roby Lakatos
– Adam Bałdych
– Krzysztof Herdzin
– Mariusz Patyra
– Adam Makowicz
– Włodek Pawlik
– Grzech Piotrowski
– Jerzy Maksymiuk
– Jacek Cygan
– Władysław Kłosiewicz – Lilianna Stawarz
– Maria Pomianowska
– Renaud Garcia-Fons
i wielu innych.
W latach 2016 – 2021 jako producent, zrealizował wiele znaczących, masowych wydarzeń kulturalnych:
– Opera „Don Giovanni” – dziedziniec Muzeum Pałacu w Wilanowie
– Opera „Czarodziejski Flet” – dziedziniec Muzeum Pałacu w Wilanowie
– Koncert Nigela Kennediego – dziedziniec Muzeum Pałacu w Wilanowie
– Finał Festiwalu Warszawa Singera -Teatr i Opera Narodowa w Warszawie
– Pomysłodawca SAILING / ART / CHALLANGE – projektu rejsów morskich i oceanicznych w połączeniu z koncertami na wodzie, kontaktem ze sztuką oraz autorskim mentoringiem dopasowanym do potrzeb uczestników rejsów.
Sebastian Wypych współpracuje niemal ze wszystkimi środowiskami artystycznymi i muzycznymi.
Jednym z ostatnich dokonań było skomponowanie piosenki do słów Jacka Cygana KOŁYSANKA DLA ONDYNY, która jest świtowym, muzycznym ambasadorem niezwykłego projektu charytatywnego ONDINATA. Solistką piosenki jest Ania Karwan w wyniku czego został wydany dwu-płytowy album, którego Sebastian Wypych jest współproducentem i koordynatorem.
Niezwykle kontaktowy, komunikatywny, otwarty na wyzwania, intuicyjny oraz dość niekonwencjonalny w swoim postępowaniu i działaniach. Uwielbia podróże, jest żeglarzem / skipperem, kocha improwizowaną kuchnię i gotowanie dla innych.
Informacja – Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku
Fotografie i grafika – Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku